13 April 2008: Regie, en toch ook weer geen regie: Mevrouw Huizinga lult zich uit discussie rondom ov-chipkaart in Pauw en Witteman.

* Inmiddels gaat de berichtgeving (en idioterie) over dit onderwerp zo hard dat er alweer een aanvulling in de maak is: dit neemt echter wat tijd, dus zijn de meeste feiten in dit stukje alweer wat ouder.
Daarnaast heb ik ook geen afbeeldingen meer over die bij de artikelen passen.

Na alle eerdere berichten op deze site rondom de ov-chipkaart, en vooral het laatste artikel waarin ik spoedig hoopte voor de laatste keer alle idioterie op een rijtje te kunnen zetten, is dit dan toch weer een deel. Het circus houd niet op, al helemaal niet wanneer ik op 4 April toevallig in een promofilmpje voor een uitzending van Pauw en Witteman val.
Te gast is onder andere mevrouw Huizinga, die Nederland weer even duidelijk zal maken wat er (in haar ogen, niet) mis is met de ov-chipkaart.

Helaas zit er voor dat artikel heel veel Wilders-geneuzel, discussies waar mevrouw Huizinga zich ook in mengt: misschien kan ze zich daar beter mee bezig houden dan het openbaar vervoer, want van dat laatste heeft ze duidelijk geen kaas gegeten.
Wanneer ze aan de beurt is voor het artikel rondom de OV-ramp wordt het vuur haar toch redelijk aan de schenen gelegd door meneer Pauw, maar ze geeft eigenlijk geen krimp.

Sterker nog, de motie van wantrouwen die eerder tegen haar ingediend werd omdat ze de regie rondom die kutkaart niet in handen zou hebben doorstond ze, maar die verwerpt ze nu zelf keihard.
Meerdere keren zegt ze dat de kaart niet van de overheid is, maar van de decentrale overheden (twee woorden die ik overigens ook al spuugzat ben) en dat de overheid niets aan de rotzooi kan veranderen.
Simpel gezegd: de overheid heeft een invoeringsdatum vastgesteld, en volgens haar kan daar niets meer aan veranderd worden, hoe slecht het ook gaat, want de regie ligt niet bij haar, maar bij de 'decentrale overheden'

Hiermee is maar weer eens bewezen wat voor smerig spelletje de politiek is (ik ben nog maar 20, dus ik moest er nog achter komen)
Ze krijgt ook nog de vraag toegeworpen of ze op verjaardagen veel aangesproken wordt rondom de chipramp, maar ze zegt dat het altijd hele meelevende mensen zijn, wat meteen inhoudt dat die mensen nooit in een bus, trein, tram of metro zitten, en dus al helemaal nooit een chipkaart hebben gebruikt.

Even voel ik wat anarchie in me opwellen: als ik daar in die studio had gezeten was ik opgestaan en iets beginnen te schreeuwen als 'stop de ov-chipkaart' ofzo, ook al zou dat waarschijnlijk toch vrij weinig zin gehad hebben, want mevrouw Huizinga weet niet van wijken.

In deel 14 schreef ik al eens dat ik eigenlijk vind dat er her en der trambanen o.i.d. geblokkeerd moeten worden uit protest tegen de chipkaart. Begin deze week (moment van schrijven) zorgde de metro in Amsterdam daar zelf voor, door gigantisch uit de rails te lopen, en zodoende het metroverkeer tussen de eerste 2 stations volledig stil te leggen.

Reizigers kregen toen het advies via de bus of extra trams te reizen, of (zoals nu ook al tussen bepaalde metrostations waar de trein ook stopt, mag) met de strippenkaart of ster-abbonemet de trein te pakken.
Mijn broer kwam echter op het probleem. Hoewel ons nog nooit uitgelegd is hoe een abbonement straks werkt op een ov-chipkaart (en dat vast ook nooit op tijd uitgelegd zal worden, zodat de reiziger het weer zelf uit mag zoeken) Zei hij dat het nu geen probleem is om met een ster-abbonement de trein te nemen, zolang je maar op de stations moet wezen die door metro en trein aangedaan worden.

Dat is waarschijnlijk onmogelijk met de ov-chipkaart, een situatieschets:
U heeft een abbonement voor de metro, om van Amsterdam CS naar station Bijlmer te reizen.
U heeft GEEN abbonement voor de trein.

De metro kent een stremming, en u wordt zodoende verwezen naar de trein: waar u een duur enkeltje mag gaan kopen, of een retourtje, omdat uw abbonement natuurlijk niet geldig is. Zie daar de geweldige uitvinding die 1 kaart heet.

Het is wel typisch iets voor mijn broer om op dergelijke vraagstukken te komen: een van de controleurs waaraan hij dit 'idee' (lees: probleem waar ze nog nooit aan gedacht hebben) meldde zei dat hij er onderzoek naar zou gaan doen, iets wat mij als klinkklare onzin in de oren klinkt, want de controleurs zijn niet van het GVB, en hebben waarschijnlijk net zo weinig op van die chitkaart als menig reiziger.

Na de verhoging van de borg, met ingang van dit jaar, is er overigens nog steeds geen tram of bus waar je met die kaart terecht kan: aan de ene kant: gelukkig maar, want de resultaten die ik van een 'slachtoffer' uit Leiden (die test in Rotterdam) hoor zijn verre van rooskleurig.
Aan de andere kant: erg slecht, want als het aan het hoopje 'volksvertegenwoordigers' ligt dat Dé Overheid genoemd wordt, moet heel OV-reizend Nederland over ongeveer 8 maanden aan de chip.

Ik schreef overigens ook al eerder dat ik al meerdere keren klachtenbrieven verstuurd heb: meer dan anderhalve maand na dato heb ik nog niets ontvangen, dus dat zal ook wel niet meer gebeuren. Ik krijg bijna zin om iets van 'Tros Radar' of 'Kassa' boven de brief te zetten: dan zal er vast ineens binnen een paar dagen een brief op de mat vallen.
Het claimgebeuren kan ook wat makkelijker: bij het hoofdkantoor van het GVB, een of ander futuristisch gebouw met absurd veel glas (dat zal het bedrijf wel een 'doorzichtigheid' moeten geven die de klant tevreden stelt of zo) kan je je claimformulieren ook aan een levend persoon geven (je hoeft het formulier zowaar niet eens op een chipkaart ofzo te laden en af te geven...)

Op een regenachtige donderdagmiddag gingen ik en mijn broer dan ook op pad, en gingen het gebouw binnen, alwaar de beveiliging ons al meteen argwanend aan leek te kijken: 1 persoon met een dubbelganger, waarvan er 1 ook nog een bloedlink koffertje vasthield (iets wat mij bij de belastingdienst bijna een versperring van de doorgang door de beveiliging opleverde)
Nadat mijn broer een korte conversatie heeft rondom een claimformulier, sta ik korte tijd te kijken naar de tourniquettes voor de medewerkers, die af en aan lopen: tja, daar zal vast wel eens een nachtdienst tussen zitten of zo (als hiervandaan al de trambestuurders en buschauffeurs hun machine bestijgen)

Alle medewerkers hebben een soort chipkaart, waarmee ze de tourniquettes kunnen openen: het systeem is verbazingwekkend snel, het sleuteltje moet weliswaar gelezen kunnen worden, maar een simpele slinger van de sleutelbos over het leesplaatje is genoeg om toegang te krijgen tot het gebouw. Waarom kan dat niet met de OV-chipkaart? Of vergis ik mij nu in het feit dat de ov-chipkaart overheidsbemoeienis geniet, en het GVB sleuteltje gewoon een goed doordacht gevalletje bedrijfsveiligheid is.

Hoe dan ook, mijn broer wil het formulier stante pede invullen, en het meteen weer retourneren, waarvoor we naar de (vermoed ik) zakelijke wachtkamer gedirigeerd worden, wederom afgesloten door een hekje, dat ditmaal door de beveiliging bedient wordt.
Het voelt een beetje alsof je een mogelijke verdachte bent van wat dan ook: als de beveiliging je niet vertrouwt houden ze het hekje gewoon dicht totdat de versterking arriveert (die waarschijnlijk aankomen om te zorgen dat jij niet als levensgevaarlijke potentiële terrorist over het hekje springt, want dat is zo laag dat het weinig voorstelt)

Ik heb geen aandeel in dit claimgebeuren, en dus kijk ik maar weer wat om me heen. Regelmatig is het gezoem en geklik van koffie-automaten en aanverwante versnaperings-automatiek te horen.
Het gebouw is hoog, en wanneer ik mijn blik omlaag laat gaan ontwaar ik een paar ov-chipkaart poortjes en losse lezers, en een paar oplaadautomaten.

Xouden dat nou de poortjes zijn die ik altijd op tv zie bij testen met bijvoorbeeld blindengeleidehonden? Het beveiligingsdametje is toevallig net opgestaan om wat vloeibare caffëine te gaan halen, en aan haar vraag ik dan ook waar die poortjes voor zijn, of dat voor pers is, of voor andere doeleinden.
"Dat is om te testen," Zegt ze terwijl ze snel aanstalten maakt weer haar veilige, door stevig plexiglas omgeven beveiligingstroon te bestijgen.
Wanneer ik echter net langs haar heen kijk zie ik bij een van de automaten een rood kruis knipperen, wat duidt op een defect: tenminste, het lijkt mij een defect, want wat anders een 'buiten gebruik' melding op die dingen veroorzaakt zou ik niet weten.

"Wel grappig, dat die automaat defect is," zeg ik grinnikkend, waarop mevrouw omkijkt.
"Nee hoor, die is niet defect," Zegt ze resoluut.
Ik maak nog eenmaal de opmerking dat automaten die in het echte leven die melding vertonen toch werkelijk defect zijn, maar ze blijft erbij dat er niets mis is met die automaat.

Het hele testcentrumpje dat er naast ingericht is, is des te meer vaag te noemen: terwijl mijn broer weer zijn volledige identiteit op moet geven, komt er een mannetje uit een deuropening gelopen, houd een chipkaart voor een van de poortjes, dat daardoor opengaat, loopt naar een van gele lezers, houd de kaart er voor, loopt naar een van de gele lezers die er tegenover staat, en verdwijnt weer: is het ze ineens in de bol geslagen? Of zijn ze nu pas gaan testen op fouten die ze tot nu toe niet voor mogelijk hielden?

Ik weet het niet, maar inmiddels is m'n broer klaar, en overhandigt zijn claimformulier, en vertrekken we weer uit het pand waar het kwaad rondhangt.

Ach, het is dus duidelijk, vrijwel elke overheid (zij het nou centraal of decentraal) is hopeloos de weg kwijt rondom dit systeem. Zelfs Connexxion is amper op de hoogte van de vorderingen rond het systeem, ze melden weliswaar dat de apparatuur in de bussen is geïnstalleerd, maar hebben het daarbij wel over poortjes: Nou ben ik allang blij dat dat niet klopt, want dat zou het uitstappen wel erg vertragen (maar dat doet die kaart nu ook al) maar het liefst zie ik dat ding helemaal verdwijnen.

Een datum wanneer je met het plastic 'wondermiddel' kan reizen bij Connexxion hebben ze overigens maar niet op de site gezet, want dat is toch al keer op keer uitgesteld.
'De verwachting is dat de eerste reizigers in het voorjaar van 2008 kunnen reizen met de chipkaart'
Ik hoop dat het nooit uitkomt, en we voorlopig verlost worden van electronisch-OV-betaalgelul.

NOS-artikel rondom de OV-chipkaart

De uitzending van Pauw en Witteman van 4 April