OV-chipkaart valt door de mand: beveiliging achterhaald. TLS:'er is niets aan de hand hoor, het zijn maar wegwerpkaarten'

Met deze zin bestreed een woordvoerster van TLS, het consortium achter de OV-chipkaart, de toch redelijk ernstige kraak van de OV-chipkaart, aan het begin van 2008. Ongeveer een week later werd de wegwerpkaart gekopiëerd door een student. Simpel even voor het station een laptopje neerzetten, met een printje en wat electronica, de wegwerpkaart uitlezen, de informatie daarvan opslaan, en daarna die informatie op de zogenaamde Ghost laden, waarna de student onbeperkt kon reizen met de informatie van een wegwerpkaart.

Volgens mevrouw van TLS valt het wel mee: het zijn 'maar' wegwerpkaarten: maar ja, als een student een kaart kan kopiëren, kunnen andere mensen dat ook, want het is niet zo complex dat je er voor op een universiteit hoeft te zitten, dus als straks iedereen dat gaat doen, is de eerlijkheid tegenover de reiziger die gewoon betaalt al verdwenen.

Door allerlei kranten wordt druk gerept dat het vertrouwen in de OV-chipkaart nu echt weg is, vertrouwen dat er in mijn ogen nooit geweest is: wederom zei de RET dat 40 % van de reizigers de chipkaart al gebruikte, en dat al die mensen dik tevreden waren: op mijn chipkaart-reizen heb ik vrijwel nooit tevreden mensen gezien: poortjes die dichtgaan op momenten dat mensen het niet verwachten, kaartlezers die gewoon weigeren je pas te lezen, en vooral het hinderlijke gestempel om met meerdere personen door 1 poortje te kunnen.

Toen ik op 10 September vorig jaar dacht een product op mijn chipkaart te laden, bleek dat een wegwerpkaart te zijn. Thuis heb ik deze op een lichtbak gelegd, en dan wordt het innerlijk zichtbaar.

wegwerpkaart op lichtbak
Rover lijkt ook boven op de zaak te zitten: ze hebben uitstel geëist, maar vinden boven alles (het zal es niet) de chipkaart nog steeds een goed idee, terwijl mijn praktijktesten, en die van een Leidenaar die ook graag over het digitale reiskwaad schrijft toch echt het tegendeel bewijzen. Alleen op mijn allereerste chipdag ging het eigenlijk helemaal goed, op poortjes die half opengingen na, dan.

Ik zat laatst wat te denken over die chipkaart, en ontdekte ineens een overeenkomst tussen de chipkaart en een orkaan: hoewel de laatste een stuk destructiever is dan het nieuwe betaalmiddel voor het openbaar vervoer (hoewel) hebben ze 1 belangrijke overeenkomst: vrijwel niets kan ze stoppen.
Eigenlijk is het vreemd dat er niet veel harder geprotesteerd wordt tegen dat verschrikkelijke ding waar zoveel euforie over gekraaid word. Eigenlijk zouden groepen reizigers gewoon eens trambanen of iets dergelijks moeten blokkeren, om aan te geven dat het hen menens is, maar ik zal vast wel weer de enige zijn die die chipkaart zo graag richting de ijskast (of liever de doodskist, daar kan ie tenminste niet uit komen) zie verdwijnen.

Een tweede punt waar de week na de kraak van de wegwerpkaart stevig aan getild werd is de informatieverzameldrift van de vervoersbedrijven waar het tot nu toe maar mogelijk is te betalen met de chipkaart. Pas nu wordt er stevig op gehamerd dat de bedrijven de wet overtreden door de gegevens van reizigers 7 jaar lang te bewaren, en voor van alles te willen gaan gebruiken.
Het GVB heeft, onder druk van een mogelijke boete, toegegeven zich aan de wet te gaan houden, maar nee, niet voor altijd, maar slechts tot 2010: wat er daarna gebeurt is nog niet bekend. Het klinkt als een soort startlijn waar de bedrijven staan te popelen om na 2010 weer informatie van de reiziger te verzamelen, en dus inbreuk te plegen op de privacy van de reizigers.

Maar dat is niet het enige. De staatssecretaris van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, Mevrouw Huizinga, ligt onder vuur omdat ze nooit ingegrepen heeft in het hele OV-chipkaart debacle toen dat wel nodig was.
Een motie van wantrouwen lag zelfs al klaar, maar volgens een paar mensen kan zij niet verantwoordelijk gehouden worden voor de problemen met de OV-chipkaart, en dat een motie tegen haar daarom niet terecht is.
Dat is dan het enige waar ik het mee eens ben. Toch had ze die motie van wantrouwen mogen krijgen. Waarom? Simpel. Ze had al veel eerder het hele project af moeten blazen, of stil moeten leggen, alhoewel die laatste keuze toch niet veel zin heeft, want het hele systeem schijnt gewoon niet tot beter in staat te zijn dan op veel te veel ritten fouten te vertonen.

Maar nee, Huizinga heeft aangegeven dat ze er goed op gaat letten, en stevige regie door gaat voeren. Jaja, hoe vaak hebben we dat al gehoord? Daarnaast lijkt Trans Link Systems toch al vastbesloten dat die kaart er komt (met dank aan onze overheid, die zijn ogen sluit voor de problemen rond dat ding)
Op de site van Trans Link Systems, staat dat er nog geen problemen opgedoken zijn die niet opgelost kunnen worden, aldus RET-directeur Pedro Peters.
Verder staan er vrijwel geen negatieve berichten over dat onding op de site: alleen maar lof, en de woorden hoe veilig, makkelijk, snel en geweldig die verschrikkelijk kaart gaat worden (lees: hoort te zijn)

Overigens ontdek ik onder het kopje 'apparatuur die de reiziger tegen kan komen' speciale opwaardeerpalen voor treinreigizers die eerste-klas reizen. Nu ben ik al 2 keer met de chipkaart de trein ingegaan, maar nooit heb ik daar een speciale paal gezien om eerste klas te reizen: sterker nog, dat kan ook zonder een speciale paal: gewoon op de kaart RailEasy voor 1ste klas gebruik selecteren, en inchecken of een kaartje opladen (hoewel dat laatste me een rampzalige 10,10 koste voor een kortings-enkeltje van Schiedam Centrum naar Rotterdam Centraal van normaal 1,30 koste)

Nee, echt, het is een geweldig ding, die OV-chipkaart. Er is nog niets aan de hand... hij is nog niet helemaal ingevoerd...