Radboud universiteit mag rapport over kraak OV-chipkaart uitbrengen; 'OV-chipkaart na zomer in Waterland' en persoonlijk antwoord van de burgemeester van Purmerend op een reactie van mij, op het weblog van de betreffende persoon.

In deel 19 schreef ik het al aan het einde, dat de OV-chipkaart het vast wel zal overleven. Het was niet moeilijk om dat te voorspellen, want dat klotekaartje heeft tot nu toe de grootst mogelijke stormen van kritiek en tegenspoed overleeft. Dat het voorspellen niet moeilijk was bleek ook uit het feit van het kraken van de chipkaart door de Radboud universiteit: begin dit jaar werd er door Duitse onderzoekers al voorspelt dat het volledig kraken slechst een kwestie van tijd was, en een maand of 3 in beslag zou nemen. Ze kregen keihard gelijk, en uiteraard heeft de Universiteit in Nijmegen er een rapport over geschreven.

Dat mochten ze in eerste instantie echter niet publiceren, omdat chipfabrikant NXP een kort geding aangespannen had, en bang was voor het lijden van schade als gevolg van het betreffende rapport.

Maar de rechter besliste gelukkig in het voordeel van de studenten, en het rapport mocht gepubliceerd worden. Ergens op internet las ik een reactie dat iemand vond dat dergelijke rechtsspraak verboden moest worden, want het was niets meer dan 'ordinaire bedrijfsvernietiging'
Ik vroeg me meteen af of diegene soms werkzaam was bij NXP, TLS of de overheid, want het bericht liet in mijn ogen duidelijk zien dat de poster van het bericht erg veel belang had gehad bij een uitspraak in het voordeel van de chipjesmaker.

Op een dinsdag hoorde ik op de radio een bericht dat 'aparte trein, bus, tram- en metrokaartjes vanaf morgen verleden tijd zijn in Amsterdam. WAT?! dacht ik? Zijn ze nou helemaal gek geworden, en hebben ze die chipkaart ineens halsoverkop ingevoerd? Maar nee, het ging om een combinatiekaartje, waarmee je in bus, tram, metro en trein kan reizen, zonder nog aparte kaartjes nodig te hebben. Wat ze nou precies willen daar in Amsterdam weet ik niet.

Goed, genoeg voorspelt, zou je zeggen. Maar nee, op de ochtend van 23 Juli 2008 stond er in de krant een bericht waarover je zonder problemen in lachen kon uitbarsten.
"OV chipkaart na zomer in Waterland" kopte de krant in het regionale (Waterlandse) deel.

Volgens Leen Verbeek, burgemeester van Purmerend en stadsregiovoorzitter of zo iets (hmm, riekt naar belangenverstrengeling) kunnen reizigers na de zomervakantie in Waterland terecht met de OV-chipkaart, want, zo zegt hij zelf, 'Waterland en omliggende regio's profiteren mee van de invoering van de chipkaart in Amsterdam op bus, trein, tram en metro.

Grappig, duidelijk geval van onzorgvuldigheid, of een ambtenaar die zijn huiswerk niet heeft gedaan, want in Amsterdam is de chipkaart al bijna 2 jaar 'bruikbaar' op de metro. Maar ja, het is ook moeilijk hoor, om dat allemaal te onthouden.

Overigens spreekt meneer Verbeek zichzelf ook nog even lekker tegen, want 'pas als de NS het systeem landelijk werkend (en dus bruikbaar) heeft, wordt de kaart hier ingevoerd'
Geruststellend nieuws, daar de NS vast bekend gemaakt heeft pas in 2009 aan volledige invoering te denken, en wijselijk genoeg gestopt is met de proef op de Hoekse Lijn. In plaats van volledig te stoppen met de OV-chipkaart besluit men op de Flevolijn verder aan te modderen met het onderwerp waar ik nu al een stuk of 20 artikelen over heb kunnen schrijven.

Nieuwe software en apparatuur moeten de proef op de Flevolijn doen slagen, maar het zal denk ik niet veel beter worden dan op de Hoeksche lijn.
Per 15 Augustus 2008 is het verleden tijd om met de chipkaart te reizen op dat treintraject, dat daarna omgebouwd wordt tot metrotraject of iets dergelijks, wat waarschijnlijk Rampstadrail nummer 2 op gaat leveren.

Naast Waterland en omstreken betekent de invoering van de chipkaart op bus en tram in Amsterdam automatisch de invoering op de bus in Zaandam, iets dat ik ook nog wel faliekant zie mislukken, maar meneer Verbeek 'voorspelt' vast gouden tijden, ooit.

Een dag later geloof ik, kreeg ik 'persoonlijk' bericht terug van meneer Verbeek (er staat 'Leen Verbeek' onder het bericht, maar politici hebben het altijd druk, dus misschien is het wel getypt door een pr-mannetje of woordvoerder of zo)

Zijn reactie getuigd van een al eerder getoond staaltje optimisme, en hij vindt het 'jammer' dat hij meer 'twijfel' over de OV-chipkaart tegenkomt, iets dat in mijn ogen over komt alsof hij mijn reactie niet echt goed begrepen heeft, want ik ben fel tegen die kaart: ik twijfel niet of hij er moet komen, ik weet allang zeker dat 'ie er niet moet komen.
Daarnaast vraag ik me af waarom L. Verbeek dan niet ingrijpt als hij het zo jammer vind dat er zoveel twijfel is rondom die chitkaart. Doe er wat aan! Laat zien dat het wel kan werken! Maar zorg dan alsjeblieft voor een duidelijk, overzichtelijk, gemakkelijk systeem, en niet dat amateuristische systeempje wat er nu draait.

Verder naast het kraken van de kaart eigenlijk niets dan optimisme en lof voor die kaart, en nou nooit eens een bericht dat die kaart gewoon niet werkt.
Ergens in 2007 stuitte ik echter op een website van de BBA die een proef hield met de chipkaart. Als ik de beschrijving goed begreep kregen een handjevol reizigers daar een proefkaart met 'nepsaldo' maar moesten ze verder gewoon in en uitchecken.

En daar kwamen problemen aan het licht, zonder dat de reiziger er ook maar een cent verlies op leed.
Onder andere de stroomvoorziening bleek niet in orde: mensen die incheckten nog voordat de bus gestart werd, kregen te maken met problemen nadat de bus gestart was. Door het starten van de bus viel de spanning voor de lezers net even genoeg weg, waardoor het systeem een herstart te verduren kreeg: weg incheck handelingen, en het gevolg was dus dat reizigers bij normaal gebruik de rekening mochten betalen, maar omdat de kaarten geen 'normaal' saldo bevatten, was er weinig aan de hand, maar werd het probleem wel wereldkundig gemaakt via een groot en uitgebreid bericht.

Kort daarna kwam een ander 'probleem' naar boven: er werd op slechts enkele lijnen (of 1, dat weet ik niet meer) geëxperimenteerd met die kaart, en het wilde dan ook wel eens gebeuren dat er bussen ingezet werden die helemaal geen leesapparatuur aan boord hadden. Gedurende een korte periode was dat zelfs standaard werkwijze geloof ik, maar daarna kwam er weer een hoopvol bericht: Omdat de busroute door veel kleine dorpskernen reed, en daar over het algemeen geen postkantoor aanwezig was om de kaart op te laden, werd er gewerkt aan een oplaadbus, die er uiteindelijk ook kwam, en met een redelijk schamele dienstregeling van iets van twee keer in de week de dorpskernen aandeed.

Eind 2007 keek ik weer eens op die site, maar toen werd BBA verdreven door Veolia als ik het goed heb (met dat vele aanbesteden is het tegenwoordig ook niet meer bij te houden) maar was de OV-chipkaart proef ten einde. Maar nergens een evaluatie: alle informatie was weg, er was niets meer te lezen, geen conclusie of BBA nou door moest gaan met het digitale wondermiddel of niet, nee, gewoon sluiten, en klaar. Een slap einde voor een site waar eindelijk de in de praktijk geconstateerde problemen zonder schroom gemeld werden. Ik vermoed dat de hoge heren van het vervoersbedrijf alleen maar positieve berichten te horen hebben gekregen.

Laatst zag ik in het winkelcentrum hier in de stad (Purmerend) een vrouw met een tweelingwagen lopen. Aangezien ik er zelf één van een tweeling ben kan ik me de verhalen van mijn moeder nog wel herinneren over de eeuwige problemen om met de wagen bij winkels naar binnen te komen. De anti-diefstal poortjes, die toen net een 'rage' werden belemmerden maar al te vaak de doorgang voor een tweelingwagen, die eigenlijk niet meer was dan twee naast elkaar geplaatste buggy's.

Kort erna dacht ik meteen aan de brede poortjes voor de OV-chipkaart, speciaal bedoeld voor invaliden en personen met kinderwagens.
Een tweelingwagen past er daar ook niet doorheen (tenminste... tweelingwagens zullen er vast niet smaller op geworden zijn, in die 20 jaar tijd)
Bij winkels was het niet zo'n probleem: we werden beide uit de wagen gehaald en de wagen werd even buiten de winkel gelaten, maar dat is op een metro of treinstation natuurlijk onmogelijk.

Overigens ontgaat niet iedereen het hele OV-chip geneuzel: wat bezoekersaantallen betreft staat mijn site niet hoog in de statistieken, iets wat ik niet erg vind.
Er zijn echter websites waar ik reacties geplaatst heb, waaronder één op het weblog van de heer Verbeek. Een medewerker van de regionale radio omroep (RTV Purmerend) kwam daar mijn reactie tegen, en nam contact met me op, op een vrijdagavond met een bijzondere datum (08-08-08) heb ik een korte reactie gegeven en een korte uitleg over de chipkaart, en wat punten waar in mijn ogen zeker aan gewerkt moet worden.

En voorlopig eindigt hier weer een artikel. Luister hier naar het korte stukje in de uitzending van 08-08-08. Het audiostukje betreft een MP3 bestand van 1,84 MB.