OV-chipdag 30 November 2007: Station Bijlmer: 'welkom op uw nieuwe station' nou... meer: Station Bijlmer: u zoekt het zelf maar uit.

Deze druilerige vrijdag begeef ik mij weer eens in de Amsterdamse metro met mijn chipkaart.
Eens zien of er wat veranderd is, en vooral station Bijlmer eens bezoeken, want volgens de media is dat nu een superstation.
Het zal vandaag hopeloos blijken met het ov-chipsysteem, maar leest u daarvoor maar even verder...

Ik was van plan niet in te checken op station Amsterdam Centraal, voor mijn rit naar Amsterdam Amstel, maar dat heb ik toch maar gedaan, en ik ben in 1 keer doorgereden naar station Amstel.
Daar uitgestapt te zijn stuit ik meteen op de eerste de beste uitcheck-automaat die buiten dienst is. Dan maar naar de volgende, het uitchecken gaat zowaar goed, dat is hier regelmatig anders geweest. Maar de verwarring slaat toe wanneer ik na een incheck handeling om over te stappen een bonnetje print: 'Check in Amsterdam CS' 'Check-uit Amstel'
De kosten en tijden kloppen, maar nergens is te vinden dat ik zojuist ingecheckt heb voor een overstap. Oh wacht, misschien onderaan het bonnetje, maar nee, ik ben nooit ingecheckt volgens het bonnetje.

Chipkaart lezer buiten dienst
Jahaha, denk ik, dat is mij al eens eerder overkomen, een lezer die wel 'goede reis' of 'overstap ok' zegt, maar die handeling vervolgens niet naar het systeem stuurt, en mij daarvoor op het eerste de beste station voor op laat draaien door 2,50 euro te berekenen voor het uitchecken. Dus check ik weer uit, en print een bonnetje, maar nee, op het bonnetje staat dat ik zojuist heb ingecheckt op station Amstel, maar om mijn laatst-gemaakte uitcheck handeling te kunnen bekijken zal ik eerst weer in moeten checken, om vervolgens weer een bonnetje te printen, maar m'n allerlaatst gemaakte actie zal ik nooit kunnen zien, door een of andere vreemde kronkel in het systeem.

Stom, denk ik vrijwel meteen na het uitchecken: hierdoor ben ik mijn overstap-recht kwijt: ik betaal opnieuw het basistarief, maar dat is altijd nog beter dan 5 euro richting GVB te zien verdwijnen, 2,50 euro afkomstig van het inchecken, dat vervolgens niet centraal geregistreerd wordt, en 2,50 euro straftarief voor het uitchecken zonder inchecken...

Door dit hele gezeik heb ik wel 2 metro's aan mijn neus voorbij moeten laten gaan: even soepeltjes overstappen is er straks niet bij, en al helemaal niet van de metro naar de trein: er zit een tijd van 2 minuten tussen in- en uitchecken, een marge die, zoals de vervoersbedrijven mij doen geloven, is om te voorkomen dat een kaart per ongeluk 2 keer gelezen wordt, en je dus incheckt, en gelijk weer uitcheckt. Als je het mij vraagt is die 2 minuten gewoon een verkapt smoesje om tijd te winnen al die gegevens naar het systeem te sturen.

Nadat ik dan toch maar weer ingecheckt heb, begeef ik mij naar station Bijlmer Arena, alwaar het hopeloos mis zal gaan.

Wanneer ik uitstap op station Bijlmer Arena, vallen me meteen de glimmende perrons op. Her is weer gaan miezeren, en dus lekt er overal wel ergens water door het iets te futuristische dak.
Ik begeef me via de roltrap naar beneden en schrik me wezenloos van de hoeveelheid poortjes die ik zie staan: blijkbaar moet een station eerst vernieuwd worden voordat men een redelijke hoeveelheid poortjes neerzet. Geen van de poortjes zijn overigens al aangesloten, en staan er maar doelloos te staan.

Maar... waar is de oplaadautomaat? En hoe moet ik nu uitchecken? Denk ik bij mezelf... Oh wacht... er staan 4 eenzame lezers op paaltjes.
Blijft alleen nog een raadsel waar de automaat staat...

Een druilerig station Bijlmer
Ik loop een paar minuten te dolen, en vind dan in ieder geval 1 automaat, maar meer kan ik er ook niet ontdekken, er staat een shitload aan poortjes, maar iedereen is veroordeeld tot 1 automaat.
Goed, nu ik weet waar die automaat te vinden is, ga ik uitchecken.

Tenminste... zo makkelijk denk ik dat het zal gaan: na 20 pogingen is het me echter nog steeds niet gelukt uit te checken. Wanneer ik terug loop naar de lezer die het dichtst bij de automaat staat, lukt het ineens wel. Nadat ik 2 minuten gewacht heb, wil ik overstappen. Maar ook dat gaat met gigantische problemen gepaard: wederom probeer ik een keer of 20 IN het systeem te komen, maar keer op keer krijg ik bot 'U bent al in/uit gecheckt' te zien op het scherm van de automaat.

Ik zie een paar mensen uitchecken met hun chipkaart, en ze tevreden hun weg vervolgen... ben ik nou de enige waarbij het hartstikke mis gaat? Nee, gelukkig, ik zie een man proberen in te checken met zijn kaart, maar zijn wenkbrauwen fronsen wanneer de lezer blijkbaar niet doet wat hij wil. Hij probeert het nogmaals, maar nee, wederom krijgt hij een foutmelding.
Wanneer ik vraag of het bij hem ook zo moeilijk gaat, antwoordt hij bevestigend. Hij haalt zijn kaart zelfs uit zijn portemonnee, en houd hem nogmaals voor de lezer: 'Saldo te laag AUB opladen'
De man schudt zijn hoofd: 'dit hoort helemaal niet, want ik heb een abbonement, ik werk bij het GVB, en mag gewoon overal gratis reizen'
Ik bekijk zijn kaart vluchtig, en het klopt wat de man zegt, er staat GVB op inclusief een vermelding van 'werknemer' of iets dergelijks, en een datum tot wanneer het hele zooitje geldig is.
weigerende chipkaart automaat

Hij probeert het nogmaals, maar krijgt nogmaals de vermaning zijn kaart op te laden: "Nou ja, ik heb geen haast, maar ik laat het mooi zitten," zegt hij grinnikkend.
Net dat ik een laatste poging onderwerp het station weer in te komen, piept de lezer, en zegt 'goede reis'
"JA! HIJ DOET HET!" Schreeuw ik naar de man die aanstalten maakt de roltrap op te stappen, en terwijl ik mijn vreugdekreet slaak heb ik beide armen in de lucht gestoken.
"Oh he? Doet 'ie het daar wel?" Zegt de man, waarna hij enthousiast op de lezer waar ik nog steeds bij sta, af komt lopen. Helaas maakt het voor meneer niets uit: 'Saldo te laag AUB opladen' blijft de lezer volhouden.
Achter mij zit een kantoortje van 'Tickets & Info' van het GVB, maar dat is natuurlijk 'tijdelijk' (volgens het bordje althans) gesloten.
"Nou ja, zoals ik al zei, ik laat het lekker zitten," zegt de man grinnikkend waarna we elkaar allebei succes wensen.
Overigens hoef je hier niet eens een chipkaart te hebben om het moeilijk te hebben: een ouder echtpaar staat onbegrepen om zich heen te kijken, terwijl de man met zijn papieren kaartje constant over de lezer wrijft.
Tja, niet zo gek dat ze niet weten waar ze moeten zijn, er is wel 1 hele stempelautomaat te vinden, vlakbij een van de gigantische hoeveelheid ingangen.
Wanneer ik ze verwijs naar de juiste automaat, zie ik een man met een kind van een jaaf of 4-5 bij de incheck lezers staan: even vermoed ik dat de man, net zoals het echtpaar van daarnet, ook in het bezit is van een papieren kaartje, en tevergeefs probeert een reactie van de apparatuur te ontlokken.

Oh, ik zit er hartstikke naast: beide personen (OOK het kind) hebben een persoonlijke chipkaart: beide zijn echter net aangekomen, en willen de metro in met hun digitale 'gemak' maar ook bij hun is het systeem onverbiddelijk: 'U bent al in/uit gecheckt'
'Vreemd,' zegt de man, 'dit gebeurt dus echt alleen wanneer ik op station Amstel of Bijlmer ben.'
Ik adviseer gewoon de metro in te stappen, en de schuld op het systeem te gooien, alhoewel zeggen dat je gewoon ingecheckt hebt natuurlijk ook werkt, want controleren kunnen ze het toch niet.
Na mijn hulp aan lotgenoten print ik maar eens een bonnetje... maar ook hier is het weer raak: mijn allerlaatste actie kan ik niet bekijken, de meest recente actie volgens het bonnetje is mijn een-na-laatste handeling.
Ik loop de gegevens na, maar blijf al bij de eerste handeling hangen: ik heb al eens een reis in de tijd gemaakt, maar nu heeft het systeem wel heel bont gemaakt: ik ben maar liefst 5 uur terug in de tijd gegaan.
Even knipperen met de ogen: nee, het staat er echt: 2 over 2 's middags ben ik op station Amstel ingecheckt, maar volgens het systeem al om kwart voor 9 's ochtends uitgecheckt op station Bijlmer.
Dat verklaart hoogstwaarschijnlijk de problemen die de lezers geven, maar later zal blijken dat een andere lezer wel correct loopt... GRRR... uitchecken dan maar.
Dat laatste kost me natuurlijk ook weer een keer of 20 voordat het systeem eindelijk 'Tot ziens' zegt.
Ik ben wel gek als ik incheck voor de reis terug naar Amsterdam Centraal, net een beetje pech raak ik 5 euro kwijt, simpelweg omdat de klokken verre van op tijd lopen.

Overigens is het eind wat volgorde betreft nu echt zoek: volgens de automaat heb ik zojuist op station Bijlmer ingecheckt, heb ik daarvoor op Amsterdam CS mijn kaart opgeladen, en ben even daarvoor ingecheckt op station Amstel... Compleet onmogelijk in het echte leven, maar zodra het de OV-chipkaart heet, dan is ineens alles mogelijk. Overigens kan ik ook niet verder kijken dan die laatste 3 handelingen, want hoe ik ook sta te drukken op 'Volgende' op het scherm van de automaat, ik kom geen steek verder, sterker nog: die knop is 'geblokkeerd' de knop is donkerder dan de overige knoppen op het scherm, om aan te geven dat deze niet werkt.

Terwijl ik een foto maak van de gigantische rij poortjes die nog niet in gebruik zijn, controlerend gadegeslagen door een groep van 3 jonge mannen, waarvan er 1 stellig meent dat het absoluut verboden is wat ik doe,

Station Bijlmer
valt me een naargeestig geluid op: een constant piepend geluid, een beetje als gierende banden van een auto maar nu onophoudelijk.
Wanneer ik naar de opgangen voor de treinperrons loop, blijkt het een roltrap te zijn, die knarsend, piepend en krakend en uitermate traag zijn last in de beweging naar beneden vol weet te houden. De enige roltrap die er omhoog gaat, lijkt ook al aan het einde van zijn leven: met horten en stoten wordt ik naar een uitgestorven perron getransporteerd, wat ik ook weer snel verlaat, na het zien dat de eerste trein naar Amsterdam CS nog bijna een half uur op zich laat wachten, en bovendien vertraagd is.

Ik loop een beetje te dolen op de perrons, in de hoop een beetje interessant plaatje te schieten om bij dit verhaal te kunnen plaatsen, maar niets is op dit moment erg een vastlegging op de gevoelige chip waard.

Ik neem de eerstvolgende metro naar Amsterdam CS, met een tussenstop op station Duivendrecht: hier lopen alle klokken wel goed, maar nog veel vreemder is het feit dat ik hier wél mijn allerlaatst gepleegde actie kan bekijken.
Overigens vertoont de eerste automaat waar ik heen loop kuren: deze is blijven hangen op 'Helaas, transactie afgebroken'
Dat lijkt vandaag wel een standaard foutmelding, want ontzettend veel automaten zijn hier op blijven hangen.
Deze reageert echter wel op commando's via het aanraakscherm. Nou ja 'reageert' dan: nadat ik op 'stoppen/alles wissen' heb gedrukt gaat het licht van de automaat uit, en knalt het scherm op 'Buiten gebruik, onze excuses voor het ongemak' Een rood knipperend kruis attendeert er ook nog even op dat er zojuist een reiziger de automaat aangeraakt heeft.
Ik besluit de trein in te stappen naar Amsterdam Centraal, en wanneer deze zich in beweging zet, en me een korte blik gunt op de automaat die ik zojuist 'defect' gekregen heb, blijkt hij het alweer te doen.

Nadat ik uitgestapt ben op Amsterdam Centraal ga ik meteen naar een kantoortje van het GVB, om eens een bon van mijn echte laatste 10 transacties te laten printen. Het is heel vreemd, maar elk bonnetje van zo'n kantoortje is de overzichtelijkheid zelve. Geen fout in de volgorde en geen witte vlekken die de automaten wel regelmatig produceren.
Overigens heeft de medewerkster die ik om een uitdraai van mijn handelingen vraag het blijkbaar drukker met privézaken dan met klanten helpen: het is weliswaar erg rustig, maar om dan meteen maar je mobiel te pakken en er mee te gaan zitten klooien, gaat ook wel weer erg ver.

Maar goed, ik ga naar huis. Overigens overkwam me vandaag nog iets eigenaardigs (zeg eigenlijk maar ronduit vervelend)

Het concert van Bruce Springsteen is verplaatst
Op een gegeven moment stond ik bij een van de automaten om een bonnetje van mijn reis te printen. Net nadat ik op 'printen' gedrukt heb, zie ik in de bak nog een bonnetje van iemand anders liggen. Hmm, interessant, misschien was dat wel een bonnetje van iemand met een abbonnement. Dus ik haal het bonnetje uit het bakje. Maar nee, de automaat heeft een verschrikkelijke poging ondernomen een transactiebon te printen, een aantal witte vlekken later weet de automaat dan toch nog de bewuste informatie te printen. De wanstaltige vertoning heb ik hieronder maar geplaatst. Dan wordt de pagina maar eens wat langer...

Extreem lange transactie bon