Deze lok, een ouder Roco model, heb ik al een aardige tijd. Hoewel de reparatie en de verbeteringen al een tijdje geleden zijn, leek het me aardig er toch wat aandacht aan te besteden.

Dit model kocht ik ooit voor een schijntje op de Koninginnemarkt. Er werd door de verkoper nog gewaarschuwd dat hij niet wist wat er mis mee was (behalve dat het ding niet reed), maar uiterlijk was er, op 1 ontbrekend raampje na, niets mis mee.

Het defect onderzocht

Uiteraard heb ik 'm thuis meteen open gemaakt om het defect te zoeken. Van beide draaistellen, die via een cardan-as aangedreven worden door de motor die in het midden ligt, was de cardankoppeling losgeschoten. Dat was makkelijk op te lossen en na wat gepeuter werden alle wielen weer aangedreven.
Het probleem, dat het model stokte of na een bocht ineens minder trekkracht had, keerde wel steeds terug.

Gebarsten cardankoppeling op as in Roco BR215-033 Nadere inspectie wees uit dat bij een van de draaistellen de cardankoppeling op het draaistel een barst vertoonde en daardoor niet goed genoeg meer op de as klemde.
Daardoor gleed de koppeling steeds naar achteren, waarna de cardan-as uit de houder viel en de aandrijving belemmerde.

Op m'n toen net geactiveerde account van het beneluxspoor-forum stelde ik een vraag omtrent dit onderdeel. Rond die tijd was er een Nederlands model met dezelfde aandrijving uitgekomen, waarbij hetzelfde probleem optrad. Dat was overigens makkelijk te verhelpen. Het bleken vrijwel dezelfde onderdelen te zijn dus vervanging zou geen uitputtende zoektocht worden.

Geheel toevallig vond ik bij m'n allereerste bezoek aan MCH in Hilversum een complete aandrijving. Omdat de draairichting van de nieuwe aandrijving verschilde van de huidige, was het wel noodzakelijk beide draaistellen om te wisselen.

Reserve-onderdelen uit de commerciƫle rommelbak

Printsteunen voor Roco 4151B Bij een ander bezoek vond ik in een van de rommelbakken de steuntjes om de electronicaprint in dit model op z'n plaats te houden. Bij mijn model was de klemnok van een van de steunen afgebroken, waardoor de print een beetje z'n eigen gang ging.

Ondoorzichtige ramen in Roco 4151B Omdat de loc nogal volgebouwd is zijn de ramen niet doorzichtig, dat kun je hiernaast goed zien.
Daarnaast ontbrak er vanaf de koop 1 klein zijraampje. Voor die 2 euro mocht ik uiteraard niet klagen, maar een complete kap met ernstige valschade kwam mooi uit.

Deze kap lag - met ernstige valschade - bij MCH te wachten op een nieuwe eigenaar. Het voordeel was dat er transparante ramen in zaten en de rest van de kap zo goed als waardeloos was. Er waren allerlei zaken afgebroken en overal zaten barsten en putten.

De zijkant van het model, nu met transparante ramen en (helaas) zichtbare bedrading De ramen waren intact en gemakkelijk uit te wisselen. In het oude model zat alles vastgelijmd, in de kap uit de winkel was alles zo los te klikken. Met de transparante ramen kon deze loc zich tenminste een beetje bij de rest vertonen. Ik moet nog wel wat doen aan de zichtbare bedrading, maar verder kan het er mee door.

Trapjes voor in de draaistellen Pas toen ik een andere Roco, ook een 215, in handen had, zag ik dat er aan elke kant in het draaistel een trapje aangebracht was. Trapjes die zowel deze machine, als de machine die in de startset zat, moesten ontberen. Ook die vond ik in een van de rommelbakken bij MCH.

Model met zwarte raamsponningen en transparante ramen Vervolgens maakte ik met een zwarte Edding marker de sponningen van de ramen naar het voorbeeld netjes zwart.

Met deze extra onderdelen was het model klaar voor inzet. Met een minuut of 30 werk en enkele euro's voor de onderdelen, ging het model er net dat beetje op vooruit.
Uiteraard kwam er ook nog een decoder en verlichting in en dat werd globaal beschreven: