8 claimformulieren inclusief bijlage, en 4 pagina's ongezouten kritiek over de OV-chipkaart richting het GVB.

Op 29 Oktober 2007 heb ik een klachtenpakket richting het GVB verstuurd betreffende de OV-chipkaart.
Bij de 4 pagina's galspuwerij zitten ook 8 claimformulieren met bijlagen, met een totaal te claimen bedrag van maar liefst 37,95.
Nu maar eens zien hoe snel er gereageerd gaat worden, en wat ik precies aan kosten terugkrijg. Een overzicht van de claims:
Datum Uitleg Bedrag
13 Augustus 2007: Het systeem registreert mijn incheck niet, en laat mij 2,50 euro neertellen bij het uitchecken op het eerstvolgende station.
2,50
10 September 2007: Ik heb een rittenkaart gekocht bij een van de automaten: nergens staat aangegeven dat je met een rittenkaart niet in en uit kan checken op hetzelfde station: iets wat met een anonieme kaart wel kan, na het inchecken kan ik dan ook niets meer met mijn rittenkaart, en ben ik 2,50 euro kwijt, in de hoop op een royaal gebaar heb ik ook dit bedrag geclaimd. Na dit voorval probeerde ik uit te checken met mijn anonieme kaart: wat me nogmaals 2,50 euro koste. die heb ik uiteraard ook vermeld op het formulier.
5,00
1 Oktober 2007: Op Amsterdam Zuid is een onmogelijke situatie gecreërd met poortjes én lezers, een paar tests kosten mij 2,50 euro. 2,50
2 Oktober 2007: Op Amsterdam Zuid is een onmogelijke situatie gecreërd met poortjes én lezers, een paar tests kosten mij 5 euro. 5,00
2 Oktober 2007: Ik raak 20 euro kwijt nadat ik mijn chipkaart te vroeg uit de oplaadautomaat verwijderd heb. 20,00
12 Oktober 2007: Ik raak 5 euro kwijt na een fout van het systeem: 2,50 euro voor het inchecken verdwijnt, en 2,50 bij het uitchecken. Omdat ik volgens het systeem nooit een overstap gepleegd heb heb ik ook 45 cent aan basistarief geclaimd.

5,45
Totaal claimbedrag: 40,45
De brief (als word-document) kun je hier vinden: zodra ik een brief terug heb van het GVB zal ik deze hier inclusief commentaar neerzetten.

Verrassing! 8-12-07.

Vandaag vallen maar liefst 8 brieven van het GVB op de deurmat... Ik had alles keurig in 1 A-4 envelop verstuurd, maar ik krijg alle claimverklaringen apart teruggestuurd.

Een overzicht van de kosten die ik teruggekregen heb:

Datum Uitleg Bedrag Uitgekeerd bedrag
13 Augustus 2007: Het systeem registreert mijn incheck niet, en laat mij 2,50 euro neertellen bij het uitchecken op het eerstvolgende station.
2,50 1,60
10 September 2007: Ik heb een rittenkaart gekocht bij een van de automaten: nergens staat aangegeven dat je met een rittenkaart niet in en uit kan checken op hetzelfde station: iets wat met een anonieme kaart wel kan, na het inchecken kan ik dan ook niets meer met mijn rittenkaart, en ben ik 2,50 euro kwijt, in de hoop op een royaal gebaar heb ik ook dit bedrag geclaimd. Na dit voorval probeerde ik uit te checken met mijn anonieme kaart: wat me nogmaals 2,50 euro koste. die heb ik uiteraard ook vermeld op het formulier.
5,00 5,00
1 Oktober 2007: Op Amsterdam Zuid is een onmogelijke situatie gecreërd met poortjes én lezers, een paar tests kosten mij 2,50 euro. 2,50 2,50
2 Oktober 2007: Op Amsterdam Zuid is een onmogelijke situatie gecreërd met poortjes én lezers, een paar tests kosten mij 5 euro. 5,00 1,60
2 Oktober 2007: Ik raak 20 euro kwijt nadat ik mijn chipkaart te vroeg uit de oplaadautomaat verwijderd heb. 20,00 20,00
12 Oktober 2007: Ik raak 5 euro kwijt na een fout van het systeem: 2,50 euro voor het inchecken verdwijnt, en 2,50 bij het uitchecken. Omdat ik volgens het systeem nooit een overstap gepleegd heb heb ik ook 45 cent aan basistarief geclaimd.

5,45 2,95
Totaal claimbedrag: 40,45
Totaal uitgekeerd bedrag: 33,85

Wat dit betekent? Nou, niet veel goeds: Op 13 Augustus 2007 zei de lezer toch echt 'Goede reis' maar bij het uitchecken op de andere halte raakte ik tóch 2,50 euro kwijt: ik krijg 1,60 terug: een vreemd bedrag, want nergens vind ik dat bedrag terug, niet als prijsberekeningsfout (3 x 0,45 = 1,32 en 4 x 0,45 = 1,80) en niet als vaag rekensommetje ter compensatie van een incheckfout.
Anders gezegd: het GVB vergoed mijn 2,50 niet, en aangezien ik niet kan bewijzen dat het misgegaan is... kan ik waarschijnlijk fluiten naar mijn geld (niet dat ik het erbij laat zitten natuurlijk)

2 Oktober 2007: De onmogelijke situatie op station Amsterdam Zuid zal wel gedeeltelijk mijn eigen schuld zijn: daarom krijg ik van de 5 euro die ik kwijtgeraakt ben maar 1,60 terug.

12 Oktober 2007: Het doorsteekje op station Spaklerweg komt me uitermate duur te staan: ik raak 2,50 euro van het inchecken kwijt, en bij het uitchecken verdwijnt nogmaals 2,50 van mijn kaart: blijkbaar is dat allemaal mijn schuld, want ik krijg maar 2,95 vergoed: ik zou nog liever 5 euro terug zien en het basistarief dat ik geclaimd heb (0,45 euro) weer richting het GVB te zien verdwijnen: zodra je namelijk bij een overstap op hetzelfde station toch weer uitcheckt, ben je je overstaprecht kwijt: dus eigenlijk heb ik die 0,45 euro onterecht geclaimd.

Overigens is lezen ook een kunst: op het claimformulier waar ik de 20,00 euro op ingevuld had, die ik kwijt was geraakt nadat ik mijn chipkaart te vroeg verwijderd had uit de automaat, had ik ook neergezet '20 euro kwijt na te vroeg verwijderen chipkaart uit automaat'
In het stukje tekst dat bij deze claimtoewijzing geplaatst is wordt me nog even uitgelegd dat ik de chipkaart pas moet verwijderen als het scherm op de automaat dat zegt: dat wist ik al, en dat had ik ook geschreven.

Ik ga het hier uiteraard niet bij laten zitten, en ga alsnog achter een paar claims aan, die slechts gedeeltelijk zijn toegewezen: daarnaast wacht ik nog een paar dagen op mijn brief die ik meegestuurd had met de claimformulieren: misschien hoorde die daar niet bij wat de afdeling betreft, maar een tekstje als 'wij hebben uw brief doorgestuurd naar...' zat niet bij de claimtoewijzingen.

Wordt vervolgd!