VEB-Piko 1139

Een geel-grijze lok, fantasiemodel NS-lok van VEB-pikoDe lok waar het allemaal mee begon. Deze kruising tussen een 1100 en 1300 van NS, stamt uit de DDR-tijd van Piko en kreeg ik op 5-jarige leeftijd van Sinterklaas.

In mijn herinnering heeft het model altijd verlichting gehad, in werkelijkheid heeft mijn vader die er, na lang zeuren, ingebouwd.

Op de toenmalige treinbaan liep het spoor bijzonder dicht langs de rand van de tafel en het model heeft dan ook heel wat keren een flinke smak gemaakt.

Het frame was getordeerd en ernstig verbogen, bij de draaistellen waren veel details afgebroken, de stroomafnemers waren zwaar gehavend en de kap was op iets van 6 plekken gelijmd, reden dat ik 'm in 2007 besloot te ontmantelen.

Sinds december 2022 heb ik 'm weer in bezit, al is deze beduidend lichter van kleur.


Lima 1605

Lima 1600 locomotief, nummer 1605, voor alle verbouwingen Deze 1600 loc van Lima kocht ik destijds als trekkracht voor m'n Hondekoppen (eveneens van Lima), omdat dat motorloze kopbakken waren.
Het model is eigenlijk een omgespoten Franse loc en mist daardoor de juiste sluitseinen en een derde frontsein, naast nog wat andere zaken die niet helemaal kloppen.

Aan al die zaken besloot ik wat te doen door het model om te bouwen. Zo begon een ombouw beschreven op:


Roco Gläsener Zug

Roco Gläsener Zug Dit vind ik een van de geweldigste modellen die ik in bezit heb. Dit treinstel, waar er in het echt maar 5 van bestaan hebben, werd bekend vanwege zijn gigantische raam-oppervlak. Bij de bouw werd geëist dat elke passagier goed naar buiten moest kunnen kijken en daar is, zowel in het echt als in model, goed voor gezorgd.
Het model is van Roco, heeft wel erg matige front- en sluitseinen maar is verder compleet voorzien van passagiers en een machinist.

19-7-08: het model is voorzien van een Lokpilot 3.0 decoder. Dat is allemaal te vinden op de pagina van:


Roco BR215

BRV 212 van Roco met nummer 215-033-2 Ook van Roco is dit model van een Duitse dieselloc, type BRV 215, met nummer 215-033-2. Dit model heb ik voor een schijntje (2 euro) op de Koninginnemarkt gekocht, omdat het model niet reed, waar de verkoper me ook voor waarschuwde. Uiterlijk was er niets mis mee, dus deze ging met me mee.
Bij inspectie thuis bleek een klein mankement in de cardan-overbrenging het probleem te veroorzaken. Dat was zo opgelost.

Het model is behoorlijk zwaar, heeft van oorsprong erg matige front- en sluitseinverlichting, alle assen aangedreven én op alle assen stroofafname. Het vliegwiel dat ook nog op de motor-as aanwezig is zorgt voor een perfecte loop.
Het model is inmiddels voorzien van een decoder en verlichting:

De 215 033 werd nog wat verder verbeterd met transparante ramen en een nieuwe aandrijving:


Lima Hondekop

Lima Hondekop. 1 kopbak Tja, het treinstel dat ik toch wel beschouw als dé trots van de Nederlandse spoorwegen.
In zijn tijd opmerkelijk zwaar (in gewicht) maar daardoor wel erg comfortabel als je koffie aan het drinken was en de trein net over een wissel reed.
Ik heb in totaal 4 kopbakken en 2 tussenrijtuigen van Lima. Met een Mastica ombouwset ben ik aan het bouwen van een correct plan F stel begonnen, maar of dat ooit nog af komt is de vraag.
De poging er een realistischer treinstel van te maken kun je vinden onder:


Piko Hondekop

Piko Hondekop Een Piko versie van de Hondekop heb ik ook in mijn bezit. Op Eurospoor 2007 kocht ik dit tweetje. Het stel heeft in analoog bedrijf een wat matige front- en sluitsein verlichting, de sluitseinen knipperen lustig mee als de frontverlichting brandt en andersom.
Het is mijn meest 'vernieuwende' model tot nu toe. Ik heb nog nooit een treinstel gehad met een stroomvoerende kortkoppeling. Ik vind het zelfs buitengewoon griezelig om het stel met de 5-polige kortkoppeling te koppelen of ontkoppelen.
Dit model is inmiddels voorzien van een Lokpilot V2.0 decoder.


Fleischmann Sprinter 2012

Fleischmann Sprinter 2012 Van Fleischmann is deze Sprinter, in de uitvoering toen het nog tweetjes waren. De rij-eigenschappen zijn prima.

Het stel heeft in m'n jongere jaren een probleempje opgelopen. Er brak een tand af van een tandwieltje van de aandrijving. Daardoor bleef het model geregeld steken terwijl je vol gas gaf.
Dat tandwieltje is uiteindelijk vervangen.

De verlichting is prima, maar analoog valt deze wat tegen. Het stel draagt nummer 2012 en is na revisie meteen voorzien van een decoder:

De inbouw van een decoder was bepaald geen gemakkelijke klus en daar werd dan ook een aparte pagina aan gewijd.


Fleischmann Sprinter 2011

Fleischmann Sprinter 2011 De nieuwste aanwinst. Een tweedehands Fleischmann sprinter bemachtigd via Marktplaats.
Uiterlijk in goede staat, maar technisch moest het stel even gereviseerd worden (er zijn heel wat wattenstaafjes met alcohol doorheen gegaan):


Lima 1200 loc

Lima 1200 locomotief, nummer 1220 Van Lima is deze 1200 locomotief, die ik voor een zeer zacht prijsje ooit op Eurospoor heb gekocht. Het model rijd verre van perfect, een van de redenen dat er, vlak voor de koop, contactspray of iets dergelijks in het motorhuis gespoten is. Het model stinkt in ieder geval verschrikkelijk. Daarnaast is het schilderwerk waarschijnlijk overnieuw gedaan, want dat ziet er niet uit (maar ach, daar lette ik toen nog niet zo op)


Lima BR103

Lima-lok serie 103 Wederom van Lima is dit model van locserie 103 van de DB.
Dit model heb ik ooit gekocht op Eurospoor. Hoewel het model redelijk gedetailleerd is en ook het schilderwerk zeer redelijk te noemen is, heeft de locomotief een defect. Regelmatig blijft de loc steken, maar blijkt uit het branden van de verlichting dat de loc wel spanning krijgt. Waar het probleem precies zit is me nog steeds niet duidelijk.

In 2008 heeft het model een nieuw motor-anker gekregen en rijd nu zoals het hoort.

Kort erna besloot ik het hele model fors om te bouwen en te voorzien van nieuwe verf, opschriften, motor en bevestiging.